The adventure in NZ - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Jolijn - WaarBenJij.nu The adventure in NZ - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Jolijn - WaarBenJij.nu

The adventure in NZ

Door: Jolijn

Blijf op de hoogte en volg Jolijn

27 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Queenstown maandag 27-01

Vanuit Sydney naar Auckland waar je op het vliegveld streng wordt ontvangen en gecontroleerd. Je hebt 2 beveiligings checks en dan nog de aanvraag voor je toeristenvisa. In Auckland aangekomen had Esther al veel geregeld voor ons. We hadden gehoopt in Auckland gelijk een camper te kunnen huren en de road op te gaan. Maar in NZ is het hoogseizoen. Geen campers te huur of zooooooo duur dat het niet meer grappig was.
Daarom een buspas aangeschaft. Een organisatie waarmee je gemakkelijk op en af kan hoppen op bepaalde plekken... Helaas viel dit tegen, ook vanwege het hoogseizoen hier in NZ. Verder zal ik jullie niet hiermee vervelen.
Het is ook wel leuk om met een bus je leert een hoop nieuwe mensen kennen en geen zorgen voor de dag van morgen want dag staaf verder allemaal al vast. Zo hebben we Lieke leren kennen ook een Nederlands meisje die nu met ons 'meegereisd'. Heel gezellig en ook weer een topper van een meid!
Toch is het vermoeiend om aan een strak tijdschema te zitten en elke keer weer in en uit te stappen. Je hebt niet de keus om langer bij een lake te zijn want dan moet je vaak al weer door... Het heeft zo z'n voor- en nadelen zeg ik dan maar. ;-)

Met de bus reizen we langs de grotere en bekende toeristische steden en dorpjes. Ik zal jullie de saaie gedeeltes besparen en de hoogte punten neerzetten anders word het een ellendig langere blog dan dat het nu al gaat worden. ;-)

We zijn langs vele mooie stranden, natuur en lakes gereden. Soms helder blauw water van de gletsjers die uitkomen in the lakes.

In Mourea hebben we een Maori familie bezocht. De oorspronkelijke bewoners van NZ. Waar we vriendelijk ontvangen werden door een traditionele ceremonie . Er werd een traditionele dans gedanst voor en met ons. Zeker leuk om mee te maken. S avonds bedtime stories over de verhalen van de Maories en hun grootouders.

Rotorua is een stad die soms lekker kan ruiken.. Dan loop je midden in de stad en dan komt er een walm van rottende eieren voorbij. Ik kan het niet anders omschrijven! Maar ai wat stinkt dat!! Haha
We hebben daar de wai-o-tapu geisers bezocht. Hier komt de stank vandaan en de geisers zijn gekleurd. Dus eigenlijk zijn het gewoon gekleurde geisers. Rood, blauw, roze. Wel grappig om te zien. Om de adrenaline erin te houden hebben we ook geraft. Rotorua is een goede plek om dit te doen met een 7m hoge waterval!! Onwijs maar dan ook echt onwijs gaaf! We kregen een lekkere smak water over ons heen gekregen. Gillen kon ook niet want dan had je een hap water binnen. Gelukkig zaten we nog allemaal in de raft! Want daar wil je op dat moment echt niet uitvallen!

Laatste halte op het noordereiland was Tongaringo nationaal park. Daar heb je een bekende wandeling van 7 uur. Helaas is die bij ons gecanceld vanwege het weer. Haha... We proberen het nog eens op de terug weg! Niet dat ik er onwijs naar uit kijk om 7 uur te klimmen en te klauteren maar het uitzicht schijnt magnifiek te zijn. :-) Hebben we er dan maar voor over..

Vanaf het noorder eiland hebben we Ferry gepakt naar het zuider eiland. Waar we die middag gelijk skydiven. Oeps daar hadden we niet op gerekend! Maar een mooiere dag hadden we niet kunnen krijgen. Lucht blauw en geen wolkje in de lucht! Knop om en gaan! Pak aan en de lucht in. Uitzicht onwijs gaaf! Vlieg je dan op 5,5 km hoogte en krijg je zuurstof toegediend. We konden zelfs het noorder eiland zien! Heel gaaf. Op het moment dat de deur open gaat is het toch wel hoog maar je hebt geen keus. De vrije val van 70 sec was ook zo voorbij! Zooooooooooooooo gaaf! Echt genieten! Uitzicht was ook weer briljant!
We deden onze skydive vlak bij het nationaal park van Abel Tasman. De ontdekker van NZ. Waar we een paar dagen hebben gezeten, gerelaxt en een heerlijke mooie wandeling hebben gemaakt. Fijn om gewoon even voor een paar dagen op plek te zijn en gewoon tot rust te komen. Backpacken kan echt vermoeiend zijn hoor!
We waren na de dagen weer helemaal opgeladen en konden weer vol nieuwe energie aan het volgende mooie avontuur beginnen: "De gletsjer in Franz' Josef".
De Franz' Josef gletsjer is 1 van de snelst smeltende gletsjer ter wereld. Iedere dag schijnt er 2 meter weg te smelten. Over een jaar of 10 bestaat deze gletsjer niet meer. Heel bizar! Met de heli omhoog en daar met een gids de hike over de gletsjer. We kregen een goed pak aan, wollen sokken en goede schoenen met ijzers! Die had je ook echt wel nodig. Weer een super ervaring maar als je bedenkt dat m'n neefjes en nichtjes dit waarschijnlijk niet meer kunnen zien is toch wel raar.

Volgende bestemming is Queenstown. Adrenaline stad van NZ. Hier hebben we een aantal dagen geslapen en lekker gewandeld.

En er gaan nog vele mooie dingen gebeuren. Morgen staat de bungy jump op het programma. Hoe dat is gegaan lezen jullie de volgende keer.. Hopelijk! ;-)...

Liefs Jo

• 06 Februari 2014 - 09:11

Annita:

Wat een mooie verhalen weer op de vroege morgen:)
    Zelf ga ik volgende week naar New York! Spannend!
    Genieten jullie er maar van hoor!
    lfs
    Annita

• 06 Februari 2014 - 09:49

Ineke Reuijl:

Hoi Jolijn,

Wat maak je veel mee en zo te lezen geniet je volop. Leuk om weer van je te horen. Blijf genieten en tot het volgende verslag.

Groetjes ook van de kinderen voor jou.
    Ineke

• 06 Februari 2014 - 10:04

Micha:

Leuk tante Jolijn. Ik zal het ook wel willen.Lang verhaal zeg. We missen je erg.
    Ik ben nu ziek. ( griepje ).

Kusjes en een dikke knuffel

Micha

• 06 Februari 2014 - 10:24

Ceciel:

Heel stoer wat jullie allemaal doen Jolijn. Ga zo door met dit grote avontuur! X

• 06 Februari 2014 - 12:14

Annemieke:

He Jolijn!!
    Wat doe je allemaal leuke dingen, zeg!!! Ook weer héél anders dan wij gedaan hebben!! Wij waren meer van het rustiger soort, haha!
    En Rotorua.... vreselijk die lucht!! Maar ik had je gewaarschuwd!!

Geniet nog maar lekker verder daar!

X Annemieke