Paradise on earth - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Jolijn - WaarBenJij.nu Paradise on earth - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Jolijn - WaarBenJij.nu

Paradise on earth

Door: Jolijn

Blijf op de hoogte en volg Jolijn

28 Februari 2014 | Fiji, Nadi

Bula iedereen!

Na 6 weken genieten in New Zealand was het tijd voor onze echte mini vakantie in onze grote 'vakantie'! Backpacken is zeker iets heel gaafs maar ook zeker wel vermoeiend. We hadden dan ook wel een echte vakantie verdiend! Al zeg ik het zelf. Ook al klinkt dat heeeelijk verwend! Dat is het eigenlijk ook wel. :) haha we love it! Its Fijitime now!

Met het vliegtuig van Auckland naar Nadi airport. En vanaf Nadi met een taxi naar Port Denau waar de ferry vertrekt naar de eilanden. We werden verwelkomt met een tropisch regenbuitje. Haha, heerlijk. Vanuit de ferry word je naar een centraal punt gebracht vlak bij het eiland waar je verblijft, waar ze je dan komen ophalen met kleine bootjes. Super leuk! Bagage erbij in and balance the boot maar! Zeer belangrijk. Je hoeft hier op geen enkel eiland met je eigen bagage te sjouwen. Komen allemaal mannetjes voor die even met je backpack van 20 kilo sjouwen + die van een ander. Arme mensen!

Nog met een lange broek, schoenen en een topje aan kwamen we aan bij het eerste eiland: 'South Sea island'. We hebben ons, na ons avontuur op de 'glazen' doorkijkboot maar snel verkleed want dat kan natuurlijk niet.. haha! Goed insmeren en genieten maar!
South sea island is maar een klein eilandje waar je met 5 minuten lopen doorheen bent. Het was wel gelijk een familie sfeer. Werden warm verwelkomt en het eten was er heerlijk! Ze wisten onze namen al na een paar uur. Op een paar tropische regenbuitjes was het prachtig zonnig weer. Het strand was ff tikkeltje minder met veel koraal maar dat mag de pret niet drukken. 's Avonds leuke gezellige spelletjes met de andere gasten. Het was echt jammer om dit leuke eilandje te verlaten.

Van South Sea naar Waya Lailai island. Met de ferry is dat 2 uur varen. Ik voel me nog steeds niet verbonden met de zee wanneer ik op de boot zit. haha Zeker niet als de zee wat ruiger is. Tot vermaak van Esther. :) Haha!
Waya lailai is een mooi eiland, goed strand. Luilekkerdagen zijn zeker voor ons besteed. Heerlijk rondhangen in een hangmat of lekker dobberen op zee met m'n snorkel. Eten was goed. Zelfs een soort van oliebollen op :). We sliepen hier in een hutje met nog 3 andere mensen. Zulke hutjes zijn mijn beeld van Fiji. Jammer dat ze net niet aan het strand stonden. Dan was het helemaal perfect geweest! ;-)
Hier hebben we ook een echte Fiji-avond meegemaakt. Het avondeten was bereid onder de grond voor een aantal uur, beetje zoals je het eten thuis stoomt. Vlees,vis, aardappels alles heeft zo zijn eigen laag zodat het goed kan stomen. We mochten nu lekker eten met onze handen! Na het avondeten een culturele dans. De dans zoals ze die 'vroeger' deden voor het jagen of iets anders. Leuk en mooi om te zien.
Ik heb nog lekker gedobberd met m'n snorkel. Koraal is niet heel mooi hier maar heb wel aardig wat visjes kunnen spotten. Veel stukken koraal zijn al dood of je moet flink de zee in gaan wil je goed koraal kunnen zien.
De lui lekkerdagen gaan hard en na 2 nachten op Waya Lailai is het tijd voor het volgende eiland.

Op de ferry kregen we te horen dat Korovou our next destination gesloten was voor 3 dagen i.v.m. bedbugs. Dat wil je niet krijgen! Check google maar... We kregen een ander eiland aangeboden: Nabua. Nabua staat onderaan op mijn lijstje van de eilanden. Strand was zozo. We sliepen hier wel met z'n 2en in een hutje met klamboe's. Eten was goed. Met het ontbijt was er een buffet, echt lekker maar weinig. Gevolg: als een stelletje haviken op het eten af. Je eten pakken en naar binnen schuiven. Om nog maar eens te kijken of je nog iets kan pakken. Hahha echt erg! Gezicht van de mensen daar was ook schokkend! Hahahaa, beetje oeps moment.
Vanuit Nabua hebben we een tourtje geboekt naar the blue lagoon beach. Waar we hebben gesnorkeld. Mooi koraal,vele vissen en goed strand. Voor mij wel een beetje het ideaal plaatje van Fiji. Hier is ook de blue lagoon film uit de jaren 80(?) opgenomen.
We zijn naar een rugbyfinale van de Yawasa eilanden geweest. Leuk om te zien met alle supportende locals. Verder heerlijk lui geweest... ALWEER!

Ik zou ik niet zijn als ik niet in een land zou zijn zonder gestoken te worden door muggen. Op dit eiland hebben de muggen mij gevonden! Heerlijk.. Na 2 nachten had ik ongeveer 20 muggenbulten and still counting. Het zijn ook geen kleintjes ze worden ongeveer 2-3cm doorsnede, jeuken(!!) en eindigen als een soort paarse bloeduitstorting vlek.

Het volgende stukje paradijs was Coral view! Wat een mooi eiland en resort. Een privé dorm voor ons 2 verder niemand! :) Wij klagen niet haha. Eten was super netjes verzorgd. Mooi resort om te zien. Aan de andere kant van het eiland had je weer een mooi stuk strand. Dat was 20 minuten lopen, daar lekker gedobberd met de snorkel en foto's gemaakt. S avonds leuke spelletjes gedaan. Luieren staat deze vakantie ook echt wel bovenaan. Lekker luieren in de hangmat en gewoon genieten van het uitzicht, het zonnetje of het moment :). Leuk eiland, staat zeker ergens bovenaan m'n lijstje.

We hebben er al 8 nachten op zitten nog maar 2 eilanden te gaan dan is Fijitime over. Maar eerst hebben we nog volop genoten van ons verblijf op Mantaray island. We sliepen met 32 mensen in totaal in de dorm, bizar maar toch had iedereen z'n eigen plekje. Het eten was onwijs goed verzorgd! Alsof je in een 3 sterren restaurant was. Je had een ruime keuze uit 9 gerechten, moeilijk moeilijk. Het koraal was hier goed en ook weer een flink aantal visjes gezien. Leuke spelletjes gedaan s avonds. Super vriendelijk en aardig personeel. We hebben van een kokosnoot en een palmtak een stel armbanden gemaakt. Zeker wel leuk. M'n palmtakarmband is alleen al kapot. :(
Helaas is het weer een beetje omgedraaid op onze laatste dag op dit eiland. Er is een storm opkomst. Heel de dag regen... Eigenlijk ook de enige dag met regen dat dan weer wel.
Dat er een storm op komst is merkte je ook goed aan de zee. Stuk ruiger en onrustig. Gevolg: de boottocht naar ons laatste eiland was ook een stuk wilder. Het bovendek, de horizon en ik waren dan ook goede vriendjes.

Op laatste eiland aangekomen, beachcomber,ingecheckt en eigenlijk meteen weer uitgecheckt. De boot waarmee we de volgende opgehaald zouden worden kon ons niet garanderen dat we echt opgehaald zouden worden i.v.m. de storm. Dan zouden we onze vlucht missen daarom werden we gelijk opgehaald. In totaal hebben we denk ik maximaal een uur op beachcomber gezeten. Laatste nachtje hebben we op main island gezeten zodat we zeker wisten dat we onze vlucht zouden halen. Een wilde tocht met de privé watertaxi en we zetten weer voet aan main eiland.

De mensen die op de eilanden werken komen grotendeels van het main island af. Zij werken voor +/- 35 dagen op het eiland van 5am tot 9pm. In ruil daarvoor zijn ze dan 5-8 dagen vrij. Zo werkte het op de verre eilanden. Er zijn ook mensen die vanuit de dorpjes op de eilanden werken, vaak is het dan meer een familiebusiness om een eiland te runnen. Als je er dan zo over nadenkt hebben die mensen eigenlijk geen andere keus dan de toeristische sector in te gaan. Of de mogelijkheid om iets te gaan doen is heel klein.

Fiji is echt paradijs op aarde. We hebben maar een klein deel van Fiji gezien. Fiji heeft zooooooveel meer eilanden! Ik heb genoten van onze innieminnie vakantie, lekker lui geweest, beetje bij kunnen bruinen.
Het is tijd on afscheid te nemen van Fiji. :( Boeehoeee

Terug naar Aukland voor 1 nacht. Auckland - Sydney, Sydney - Adelaide! En dan zijn we weer terug in Australië. Daar halen we onze geliefde Mientje op en moeten we haar met pijn in ons hart gaan verkopen. Maar eerst nog de oostkust met Mien!:) Vanuit Cairns zakken we af naar beneden.

Tot de volgende keer!
Liefs Jo

• 28 Februari 2014 - 10:31

Eline Janssen:

Hee Jolijn,

Echt super om je verhalen te lezen, wat een fantastische tijd maak jij daar mee! Hoop het zelf ook nog een keer te doen:)
    Veel plezier nog en geniet ervan!!

x Eline

• 04 Maart 2014 - 09:56

Annita:

Wauw! Geniet er nog maar van hoor!
    lfs
    Annita