Anders dan anders - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Jolijn - WaarBenJij.nu Anders dan anders - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Jolijn - WaarBenJij.nu

Anders dan anders

Door: Jolijn

Blijf op de hoogte en volg Jolijn

07 Juni 2014 | Taiwan, Taipei

Nin hao (nie hauw),

Na een 9 uur vliegen vanaf Sydney aangekomen in Taipei. Het Azië avontuur is begonnen!

Daar sta je dan op een vliegveld en bijna alles staat in het Chinees aangegeven (Taiwan is een republiek van China.). Bijna tot geen buitenlanders die zoals jij met je grote backpack (Backpack zat ook echt te vol!) verdwaasd staat te kijken waar te gaan. Gelukkig stond er ook iets van Engelse ondertiteling bij. Mijn Chinees was en is nog steeds niet helemaal vloeiend genoeg om het te begrijpen.

De eerste paar dagen in de hoofdstad Taipei rondgetoerd en tempels bekeken. Een drukke stad die niet stil staat. Grotendeels van de winkels zijn altijd open. Het is met zoals ze dat hier noemen: MRT (metro) zeer gemakkelijk om van het ene deel naar het andere deel van Taipei te reizen. De mensen spreken zeer gebrekkig of geen Engels, een uitdaging om op een andere manier te communiceren ;-). Het tekenen van voorwerpen en het uitbeelden van dingen zijn een creatieve manier. Haha

Met een aantal Hongkongneese meiden deze dagen in Taipei gevuld. Een bekend fenomeen zijn hier en overal in Taiwan, de night markets een straat vol met kraampjes waar je lekker eten kan halen. Mensen eten hier dan ook eigenlijk altijd buiten de deur. Ik was blij met de meiden want alles staat hier in het Chinees, ik kreeg van alles toe om te proberen. Soms is het beter om niet te weten wat het is ;-) maar wel lekker is. Er is hier de ongeschreven regel dat als je wordt uitgenodigd voor het eten je niet mag betalen. :)

Zoals in ieder land werd ik ook hier in Taiwan zeker niet overgeslagen door de muggen! Om jullie een beeld te geven: 'Stel je een muggenbult van ongeveer 5 cm breed bij 6/7cm lang. Ze zijn gelukkig niet allemaal zo!! :) Ik heb mezelf er maar op in gesteld dat het vanaf alleen maar erger word. Haha

Vanuit Taipei ben ik met de trein naar de noordoostkust Jiufen, gegaan waar ik een ander Nederlandse meid(Babette) tegen ben gekomen. Ik was voor haar de eerste Nederlandse persoon die ze tegen kwam in 7 weken.
In Hualien (Qualieën) heb ik nog een heuse aardbeving meegemaakt. Het was 's ochtends vroeg, ik lag nog op bed en echt het hele bed ging flink heen en weer. Heel bizar. In totaal duurde het een 10/15 sec. De aardbeving was 5.9 op de schaal van richter. In eerste instantie dacht ik dat het de persoon in het bed onder mij vast zat op de 1 of andere manier. Maar toen ik keek of het goed ging lag er niemand. Oeps! Akward moment!
Door de aardbeving waren ook veel paden afgesloten in het nabij gelegen national park waar ik die dag heen ging. Dat was jammer, wel een echte natuurlijke hot spring meegemaakt. En die was echt HOT!

Omdat de oostkust eigenlijk 1 weg naar beneden of boven is dacht ik eens crazy te doen en te gaan liften. Ik had, niet verwacht, binnen 5 minuten een ride naar de volgende stad waar de aardige, niet engels sprekende meneer mij netjes afzette bij het hostel. Heel apart, zit je dan met je hebben en houden bij een niet Engels sprekende meneer in de auto en deze meneer maar hele verhalen vertellen tegen me. Ik bleef maar vriendelijke lachen. :)

Op aanraden van de Babette, ben ik naar green island geweest, klein groen eiland. Zeker een hoogte punt van mijn reis door Taiwan.
Ook heb ik het aller zuidelijkste puntje niet overgeslagen dat ligt in een national park.

Op de weg naar boven via de westkust ligt een plaatsje Fogushan. Hier staat een grote budha tempel waar ik heb een nacht heb geslapen. Een hele aparte ervaring. Het ochtendgebed begint om 6 uur am en is een 15 a 20 min lang 'lofzang' op een monotone manier. Ik had een boek met vertaling in het Engels en hoe ze het uitspraken, dit was niet bij te houden. Hele bijzondere ervaring kan ik wel zeggen. Daarna het ontbijt wat geheel gaat in stilte. Je hoort alleen de mensen slurpen of het gebruik de sjopsticks. Ook hier gaat alles op geheel eigen wijze en manier. Om kwart over 6 aan het ontbijt is vroeg maar als je dan ook nog eens 2 kommetjes met rijst(soep) krijgt is toch iets teveel van t goede voor mij. Maar je mag een gevende paard niet in de bek kijken. Zo ook met de stinky tofu, iets wat ik echt niet lekker vind. Ik denk dat mijn gezicht boekdelen heeft gesproken bij het 'toch maar eten' van de tofu.
Daarna nog wat plaatsen bezocht aan de westkust en zo mijn weg terug naar Taipei.

Taiwan is ontzettend makkelijk te bereizen. De trein, de bus, de scooter of voor sommige mensen de fiets het gaat allemaal gemakkelijk en in verhouding vrij goedkoop!

Wat ik heel erg heb gemerkt is dat mensen het bijzonder vinden om blanke mensen te zien reizen in hun land. Gevolg ik word aangestaard en er word over mij gesproken. Zonder dat ik echt weet wat ze zeggen. Haha ik blijf altijd maar vriendelijk lachen dat maakt hun weer verlegen! ;-)
Naast dat dagelijkse straatbeeld van gestaar zie je ontzettend veel scooters, ze hebben zelfs hun eigen rijbaan. Op de 1 of andere manier werkt het! Haha!
Onder de oudere generatie is er een soort, ik noem het even een blaadje van een plant, heel populair. Het is een soort drugs, hetzelfde effect als wiet. Ze kauwen erop en dat geeft ze een happy gevoel. De tanden zijn dan ook helemaal bruin en de tanden laten we daar maar niet over praten!

Mijn 3 weken zitten erop. De mensen zijn onwijs vriendelijk en behulpzaam. Van het land zelf ben ik eerlijk gezegd niet helemaal onder de indruk maar ik denk dat ik ook een beetje verpest ben door Australië en New Zealand met de mooie natuur. Al klinkt dat onwijs verwend! :D
Het alleen reizen gaat me goed af. Ik heb gelukkig nog regelmatig contact met mijn reismaatje Esther! :)

Taiwan het land dat net even anders is dan "normaal".
Voor nu nachtje op the airport bivakkeren en dan alweer door naar Thailand. Waar ik Taiwan een had voorbereid heb ik dat met Thailand niet. Maar ach, daar komen de grootste avonturen van toch! :)

Xiexie (sjè sjè)
Liefs Jo

  • 07 Juni 2014 - 05:12

    Esther Jongen:

    Lieve Jo,,
    Heeeerlijk verslag weer, lekker op z'n Jo's! Het doet me goed dat me de spreekwoorden om de oren vliegen ;-) En dat ik nog steeds in je verslag voorkom, jeeej!
    Have fun in Thailand en laat me maar horen welk hostel ik wel en/of niet moet boeken :P
    Spreek je snel weer!
    Dikke kus X

  • 15 Juni 2014 - 13:36

    Erna:

    Wat een contrast met de andere werelddelen zoals je zelf al aangaf.
    Je hebt Mientje dus niet gemist gelet op het reizen met openbaar vervoer.
    Toch wel lekker om even je eigen taal te spreken met een andere Nederlandse (ken je die naam nog Nederland!!)
    Fijne tijd in Thailand waar het, volgens onze nieuwsberichten, weer rustig is voor toeristen. enne....nog bedankt voor de kaart uit jouw geliefde land Australië. Hartelijke groet (Sawadees Krap in het Thais ) Erna

  • 15 Juni 2014 - 23:41

    Ruud Marijke En Paul Slotema:

    Hoi Jolijn !

    Wat leuk om weer je verslag te lezen. Wat een moed en durf om nu in je eentje
    te reizen? Is dat niet angstig ? Pas alstjeblieft goed op jezelf !
    Het doet ons veel plezier je te kunnen melden dat Paul geslaagd is voor zijn
    kaderdiploma. Cijfers waren allemaal voldoende. Hij geeft aan dat hij zich nog
    wil herkansen voor economie om een gemniddelde te halen van een 7.
    Inmiddels is hij toegelaten tot het Hoornbeeckcollege (MB)) waar hij Economie
    en handel gaat studeren. Hij heeft een toelatingstest moeten doen en die was
    bovengemiddeld. Men had dit maar zelden zo meegemaakt en adviseerde hem in
    niveau 3 in te stromen. Daar denken we nog even over na want dat betekent ook
    stage lopen. Maar we zijn er natuurlijk heelblij mee.
    We houden je op de hoogte ! We wensen je nog veel plezier gr mede namens Paul
    Marijke en Ruud

  • 10 Juli 2014 - 17:21

    Kees Van Herwijnen:

    Hoi Jolijn,
    Eindelijk een keer een reactie van de schaakmaat van je vader............juist ome Kees zoals jij meestal pleegt te zeggen.
    Wat heb jij al ontzettend veel meegemaakt in je betrekkelijk jonge leven, wat een ervaringen en belevenissen zeg, te gek gewoon.
    Hoop dat alles nog naar wens mag gaan de komende tijd en ik heb begrepen van je ouders dat jij je later aansluit bij hun als ze in Frankrijk zitten.
    Ik blijf via hun ook wel aardig op de hoogte van doen en laten door regelmatig te vragen wat je zoal uitspookt!
    Door omstandigheden heb ik te weinig kunnen reageren naar jou persoontje, dat vertel ik je wel als je weer thuis mag zijn straks, voor nu nog een fijne en goede tijd toegewenst, liefs Kees van Herwijnen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

Jolijn

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 615
Totaal aantal bezoekers 53553

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 22 Augustus 2015

A small holiday

28 Juli 2011 - 18 Augustus 2011

The African Dream.

20 Augustus 2013 - 30 November -0001

A New Dream, The Aussie dream

Landen bezocht: